• UO IFV

        •  

          VZDELÁVACIA OBLASŤ:            MATEMATIKA A PRÁCA S INFORMÁCIAMI

          PREDMET:                                      INFORMATICKÁ VÝCHOVA

          ČASOVÁ DOTÁCIA:                   

          2.ROČNÍK :                                     1 hodina týždenne / 33 hodín ročne

          3.ROČNÍK :                                     1 hodina týždenne / 33 hodín ročne

          4.ROČNÍK :                                     1 hodina týždenne / 33 hodín ročne

           

          1. CHARAKTERISTIKA UČEBNÉHO PREDMETU INFORMATICKÁ VÝCHOVA

          Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie. Na 1. stupni ZŠ sa budujú základy predmetu informatika, a preto sa názov predmetu prispôsobil na informatická výchova.

          Poslaním vyučovania informatiky/informatickej výchovy je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika/informatická výchova a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.

          Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.

          Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika/informatická výchova je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky/informatickej výchovy široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

           

          2. CIELE UČEBNÉHO PREDMETU INFORMATICKÁ VÝCHOVA

          Cieľom informatickej výchovy na 1. stupni ZŠ je zoznámenie sa s počítačom a možnosťami jeho využitia v každodennom živote.

          Prostredníctvom aplikácií obsahom aj ovládaním primeraných veku žiakov získať základné zručnosti v používaní počítača. V rámci medzipredmetových vzťahov si žiaci pomocou rôznych aplikácií precvičujú základné učivo z matematiky, slovenského a cudzieho jazyka, získavajú vedomosti za podpory edukačných programov z prírodovedy a vlastivedy a rozvíjajú svoju tvorivosť a estetické cítenie v rôznych grafických editoroch.

          Dôraz klásť pri tom nie na zvládnutie ovládania aplikácie, ale na pochopenie možností, ktoré môžeme využiť pri každodenných činnostiach. Najvhodnejšie sa javí využitie programov určených špeciálne pre žiakov, prostredníctvom ktorých by sa zoznámili s najbežnejšími činnosťami vykonávanými na počítači (aplikácie určené pre dospelých nie sú vhodné kvôli ich prílišnej komplexnosti).

           

          3. OBSAH VZDELÁVANIA – OBSAHOVÝ A VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          Vzdelávací obsah informatiky v Štátnom vzdelávacom programe je rozdelený na päť tematických okruhov:

          v        Informácie okolo nás

          v        Komunikácia prostredníctvom IKT

          v        Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie

          v        Princípy fungovania IKT

          v        Informačná spoločnosť

          Učivo v tematickom okruhu Informácie okolo nás je kľúčové už aj pre nižšie stupne vzdelávania. Pojem informácia, typy informácií (textová, multimediálna, atď.), aplikácie na spracovávanie špecifických informácií sú veľmi dôležité pre pochopenie mechanizmov pri riešení najrôznejších problémov pomocou, resp. prostredníctvom IKT. Žiaci by sa už od prvej triedy mali učiť pracovať so základnými počítačovými aplikáciami, aby

          v        vedeli základné postupy pri práci s textom a jednoduchou prezentáciou,

          v        získali prvé zručnosti pri kreslení v grafickom prostredí a spracovávaní grafických informácií,

          v        porozumeli nahrávaniu a prehrávaniu zvukov a videí,

          v        pochopili spôsoby reprezentácie základných typov informácií (reprezentovanie farieb a obrázkov),

          v        pomocou IKT dokázali realizovať čiastkové úlohy a výstupy z projektového vyučovania.

          Ďalší tematický okruh Komunikácia prostredníctvom IKT sa venuje využitiu nástrojov internetu na komunikáciu, na vlastné učenie sa a aj na riešenie školských problémov, na získavanie a sprostredkovanie informácií.

          Žiaci :

          v        by sa mali naučiť pracovať s elektronickou poštou,

          v        by mali pochopiť spôsob a mechanizmy vyhľadávania informácií na internete,

          v        by si mali uvedomovať bezpečnostné riziká pri práci s internetom,

          v        by mali pochopiť spôsob definovania kľúčového slova, vyhľadávanie podľa kľúčového slova,

          v        by mali zvládnuť výber potrebných informácií.

          V tematickom okruhu Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie sa žiaci zoznámia so špecifickými postupmi riešenia problémov prostredníctvom IKT. Zoznámia sa s pojmami ako algoritmus, program, programovanie. Najväčším prínosom tohto okruhu bude to, že žiaci získajú základy algoritmického myslenia a schopnosť uvažovať nad riešením problémov pomocou IKT. Naučia sa uvažovať nad rôznymi parametrami efektívnosti rôznych riešení problémov, naučia sa rôzne postupy a mechanizmy pri riešení úloh z rôznych oblastí.

          Tematický okruh Princípy fungovania IKT sa venuje popisu a pochopeniu mechanizmov informačných a komunikačných technológií. Žiaci by sa mali zoznámiť

          1. s možnosťami vstupných a výstupných zariadení,

          2. rôznych oblastí určenia softvéru,

          3. so získavaním základných zručností pri práci so súbormi a priečinkami,

          4. s elementárnymi funkciami lokálnej siete a internetu.

          Tematický okruh Informačná spoločnosť sa zaoberá etickými, morálnymi a spoločenskými aspektmi informatiky. Oboznamuje s možnými rizikami a metódami na riešenie týchto rizík. Žiaci by mali

          v        sa oboznámiť s ukážkami využitia IKT v bežnom živote,

          v        pochopiť, že používanie IKT si vyžaduje kritický a zvažujúci postoj k dostupným informáciám,

          v        viesť k zodpovednému používaniu interaktívnych médií – rozumieť rizikám, ktoré sa tu nachádzajú.

           

          INFORMÁCIE OKOLO NÁS

          Pojmy:

          v        textový dokument, čísla a znaky, slová, vety, jednoduché formátovanie, textové efekty

          v        obrázok, nástroje pero, čiara, štetec, vypĺňanie farbou, paleta

          v        zvuk, zvukový súbor, prehrávač, nahrávanie, efekty

          v        animácia

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          v        ukladanie rôznych informácií do súborov (text, obrázok, zvuk),

          v        jednoduché nástroje na úpravu textových dokumentov (zmena veľkosti písma, hrúbka a kurzíva),

          v        dodržiavanie základných zásad písania textu,

          v        kombinácia textu a obrázka,

          v        základy kreslenia v grafickom prostredí (farby a hrúbky čiar, jednoduché nástroje), úprava obrázkov (kopírovanie, otáčanie),

          v        tvorba jednoduchých animácií,

          v        počítačové didaktické hry, ktoré obsahujú rôzne typy informácií (matematické hlavolamy s číslami, hádanie slov, dopĺňanie písmen, dokresľovanie do obrázkov do mapy),

          v        prezentovanie výsledkov vlastnej práce.

           

           

          Komunikácia prostredníctvom IKT

          Pojmy:

          v        e-mail, poštový program, e-mailová adresa, adresár,

          v        www, webový prehliadač, webová stránka, odkaz, vyhľadávanie na webe,

          v        bezpečnosť, zásady správania sa v prostredí internetu.

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          v        správne posielanie a prijímanie jednoduchých listov (rodičom, učiteľke, spolužiakom... ),

          v        bezpečné a etické správanie v e-mailovej komunikácií (ochrana osobných údajov),

          v        žiaci zistia e-mailové adresy rodičov a kamarátov (využitie adresára),

          v        detské webové stránky (rozprávky, obrázky), on-line hry, zásady správania sa na portáloch,

          v        vyhľadávanie informácií a obrázkov na internete a ich správne použitie,

          v        práca s kľúčovým slovom,

          v        výber vhodnej informácie.

          Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie

          Pojmy:

          v        postup, návod, recept,

          v        riadenie robota, obrázková stavebnica, postupnosť krokov,

          v        detský programovací jazyk, elementárne príkazy, program,

          v        robotická stavebnica.

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          v        skladanie podľa návodov (stavebnice, hlavolamy, origami),

          v        zápis/vytvorenie postupu, receptu, návodu a práca podľa návodu,

          v        v počítačovom prostredí riešenie úloh pomocou robota, skladanie obrázkov z menších obrazcov, okamžité vykonávanie príkazov, vykonanie pripravenej postupnosti príkazov,

          v        riešenie jednoduchých algoritmov v detskom programovacom prostredí (kreslenie obrázkov, pohyb animovaných obrázkov).

          Princípy fungovania IKT

          Pojmy:

          v        základné periférie na ovládanie počítača, myš, klávesnica,

          v        tlačiareň, skener,

          v        CD, USB – pamäťový kľúč, CD mechanika,

          v        ukladanie informácií, súbor, meno súboru,

          v        vytváranie priečinkov, ukladanie do priečinkov,

          v        digitálny fotoaparát, mikrofón, slúchadlá.

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          v        funkcie vybraných klávesov,

          v        práca s tlačiarňou, skenerom,

          v        práca s rôznymi médiami – čítanie CD, čítanie a zapisovanie na USB kľúč,

          v        uloženie informácií do súboru, otvorenie, premenovanie, zrušenie,

          v        vytváranie a pomenovanie priečinkov, ukladanie do priečinkov,

          v        základy ovládania digitálneho fotoaparátu, presun fotografie z fotoaparátu do počítača.

          Informačná spoločnosť

          Pojmy:

          v        informačné technológie v škole (edukačné programy, komunikácia)

          v        voľný čas a IKT (počítačové hry, hudba, filmy),

          v        bezpečnosť počítača, správne používanie hesiel

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          v        objavovanie a využívanie rôznych typov edukačných programov pre rôzne predmety

          v        využitie komunikačných možností IKT v škole

          v        aké rôzne profesie sú pri tvorbe edukačných programov a počítačových hier (výtvarník, skladateľ, animátor, scenárista, rozprávač, ...)

          v        prečo a pred kým treba chrániť počítač

           

          OBSAHOVÝ ŠTANDARD

          Oboznámenie sa s počítačom, ovládanie klávesnice, myši, tlačiarne, skenera. Oboznámenie s prostredím jednoduchého grafického editora – kreslenie obrázka voľnou rukou, s použitím nástrojov, efektívne využívanie nástrojov grafického editora pri kreslení obrázkov (kreslenie pomocou geometrických tvarov, priamok, výberu, kopírovania, presúvania...). Vytváranie jednoduchých animácií. Práca s textovým editorom, jednoduché formátovanie textu, vkladanie obrázkov do textu, kopírovanie, mazanie, presúvanie. Vytváranie, ukladanie, mazanie dokumentu, vytváranie priečinkov. Oboznámenie sa s nástrojmi a prezeranie a vyhľadávanie, využívanie internetu ako zdroj zábavy, ale aj informácií v textovej i obrazovej podobe, využívanie e-mailovej pošty, bezpečné správanie na internete, základy slušného správania na internete. Spúšťanie hry a hudby z CD a internetu, ovládanie jednoduchých hier. Práca s multimédiami, nahrávanie zvukov. Získanie základov algoritmického myslenia. Využívanie možností IKT pri riešení úloh v rámci projektového vyučovania, prezentovaní projektov.

           

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          Žiak je schopný:

          v        vymenovať z akých základných častí sa skladá počítač,

          v        samostatne zapnúť a vypnúť počítač,

          v        pracovať s myšou, klávesnicou,

          v        za pomoci učiteľa skenovať,

          v        správnym spôsobom uchopiť a spustiť CD, DVD,

          v        minimalizovať a maximalizovať pracovné okno, zatvoriť ho,

          v        pracovať s jednoduchými hrami ovládateľnými myšou a klávesnicou,

          v        chápať rozdiel medzi ťahaním a klikaním myšou, rozdiel medzi dvojklikom a jedným kliknutím, stláčaním pravého a ľavého tlačidla,

          v        digitálnym fotoaparátom odfotiť spolužiaka a fotku uložiť za pomoci učiteľa do priečinku,

          v        dokument (fotografiu, obrázok) vytlačiť na tlačiarni,

          v        ovládať samostatne výučbový SW,

          v        spustiť CD, DVD cez tento počítač,

          v        pracovať s USB kľúčom (vytvoriť priečinok, kopírovať dokumenty, obrázky),

          v        sa orientovať v prostredí jednoduchého grafického editora,

          v        samostatne pracovať s jednotlivými nástrojmi v grafickom editore,

          v        samostatne, ale i podľa návodu, nakresliť obrázok, vytvoriť návod a využiť jednotlivé nástroje,

          v        samostatne s obrázkom pracovať a používať operácie (kopírovanie, prilepenie, otáčanie, prevrátenie),

          v        nakresliť efektívne obrázok pomocou geometrických tvarov, obrázok uložiť a otvoriť,

          v        upraviť alebo dotvoriť obrázok a fotografiu v jednoduchom grafickom editore,

          v        vložiť obrázok cez schránku,

          v        vytvoriť jednoduchú animáciu v grafickom editore,

          v        sa orientovať v jednoduchých hrách a hypertextoch na internete,

          v        si samostatne nájsť a prečítať informáciu na internete,

          v        s pomocou učiteľa si založiť vlastnú e-mailovú schránku,

          v        e-maily posielať a prijať,

          v        používať jednoduché zásady písania e-mailov, pozná nebezpečenstvo zverejňovania vlastných údajov,

          v        rozpoznať vhodné detské webové stránky – vzdelávacie, zábavné, náučné. Je oboznámený s neblahým vplyvom stránok, propagujúcich násilie a s erotickým zameraním,

          v        napísať v správnom tvare internetovú adresu webovej stránky,

          v        si samostatne spustiť hru z internetu,

          v        na internete vyhľadávať obrázky, ukladať ich, kopírovať do priečinka a upravovať ich vo vhodnom prostredí,

          v        pochopiť základné autorské práva pri kopírovaní textu, obrázkov, hier, CD...,

          v        získať základy algoritmického myslenia – príkazy v priamom režime,

          v        riešiť jednoduché algoritmy v detskom programovacom prostredí,

          v        vytvoriť jednoduchý multimediálny projekt,

          v        pracovať v prostredí jednoduchého textového editora,

          v        samostatne napísať, prepísať jednoduchý text,

          v        samostatne text uložiť a otvoriť,

          v        upravovať text – kopírovanie, mazanie, presúvanie,

          v        vysvetliť zásady správneho písania klávesnicou – medzera za slovami, veľké písmená, malé písmená, dĺžne, mäkčene,

          v        upraviť veľkosť písma, typ písma, farbu písma, farba, efekty,

          v        používať nástroje na úpravu textov,

          v        vkladať obrázky do textu cez schránku,

          v        vytvoriť pozvánku, oznam, plagát, príbeh, reklamu,

          v        pracovať s dvoma oknami – kopírovanie z jedného do druhého,

          v        narábať s multimediálnou informáciou – prehrať video, zvuk, spustiť, zastaviť,

          v        zvuk nahrať prostredníctvom mikrofónu, ktorý vie zapojiť,

          v        pracovať so slúchadlami – zapojenie, hlasitosť,

          v        zvukový záznam prehrať, uložiť a využiť efekty,

          v        pracovať samostatne a v skupine na projekte,

          v        samostatne prezentovať pred spolužiakmi svoju prácu – projekt.

           

           4. STRATÉGIE VYUČOVANIA

          Pri vyučovaní informatickej výchovy sa budú uplatňovať také metódy a formy vyučovania, ktoré podporujú aktívnemu prístup k získavaniu nových poznatkov. Tie sa potom  využijú pri spracovaní  projektových úloh, v ktorých žiaci preukážu praktické ovládanie jednotlivých nástrojov a svoju originalitu. Téma projektových úloh bude korešpondovať s obsahom iných predmetov, tak aby sa pri vyučovaní mohla napĺňať myšlienka medzipredmetových vzťahov.

          Pri voľbe vyučovacích metód a foriem sa bude prihliadať  na obsah vyučovania, na individualitu žiakov a klímu triedy tak, aby boli splnené stanovené ciele a rozvíjali sa kľúčové kompetencie žiakov.

          Pri výučbe informatickej výchovy budeme využívať tieto metódy a formy:

          ·         riadený rozhovor (aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov)

          ·         výklad učiteľa

          ·         problémová metóda (upútanie pozornosti prostredníctvom nastoleného problému)

          ·         rozprávanie (vyjadrovanie skúseností a aktívne počúvanie)

          ·         prezentačná metóda (prezentácia s využitím interaktívnej tabule)

          ·         kooperatívne vyučovanie (forma skupinového vyučovania – napr. vo dvojiciach)

          ·         heuristická metóda (učenie sa riešením problémov)

          ·         samostatná práca žiakov (s pracovným listom, s počítačom, s internetom) projektové, zážitkové vyučovanie

           

          5.    KRITÉRIÁ A STRATÉGIE HODNOTENIA:

          Pri hodnotení pristupujeme ku každému žiakovi individuálne. Neporovnávame výsledky detí medzi sebou, ale hodnotíme každého podľa jeho možností a schopností. Snaha každého učiteľa je pozitívne hodnotenie (nielen slovom a známkou). V danom predmete sú žiaci priebežne hodnotení podľa svojich výsledkov a snahy. Žiakov postupne vedieme, aby sa vedeli ohodnotiť sami, ale aj svojho spolužiaka. Na konci školského roka sú žiaci na vysvedčení hodnotení slovne.

          Žiaci sú hodnotení a klasifikovaní v súlade s Metodickým pokynom č.22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy  s platnosťou od 1.5.2011.

          Pri voľbe vyučovacích metód a foriem prihliadame  na obsah vyučovania, na individualitu žiakov a klímu triedy tak, aby boli splnené stanovené ciele a rozvíjali sa kľúčové kompetencie žiakov pre daný predmet.        

          Pri výučbe informatickej výchovy využívame najmä:

          ·         riadený rozhovor (aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov)

          ·         výklad učiteľa

          ·         problémová metóda (upútanie pozornosti prostredníctvom nastoleného problému)

          ·         rozprávanie (vyjadrovanie skúseností a aktívne počúvanie)

          ·         demonštračná metóda (demonštrácia s využitím dataprojektoru)

          ·         prezentačná metóda (prezentácia s využitím dataprojektoru)

          ·         kooperatívne vyučovanie (forma skupinového vyučovania – napr. vo dvojiciach)

          ·         heuristická metóda (učenie sa riešením problémov)

          ·         samostatná práca žiakov (s pracovným listom, s počítačom, s internetom)

          ·         projektové, zážitkové vyučovanie

          Prospech žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch sa klasifikuje týmito stupňami:

          1 – výborný,

          2 – chválitebný,

          3 – dobrý,

          4 – dostatočný,

          5 – nedostatočný

          Hodnotenie predmetu sa bude riadiť  platnou legislatívou a  vnútornými usmerneniami školy. Žiaci budú hodnotení priebežne a výsledné hodnotenie bude sumatívne a bude zohľadňovať individuálne napredovanie žiaka.

          Povinná časť hodnotenia: 

          1.       Preukázanie zručností v práci s  textovým dokumentom - 1-krát

          2.       Preukázanie zručností v práci s grafickým editorom  – 1- krát

          3.       Preukázanie zručností v práci s internetom  – 1 –krát

          4.       Tvorba  programu v detskom programovacom prostredí – 1 – krát

          5.       Preukázanie zručností v tvorbe jednoduchej prezentácie – 1 – krát

          6.       Preukázanie zručností v interaktívnej a neinteraktívnej komunikácií – 1 – krát

          7.       Preukázanie vedomostí v oblasti informačnej bezpečnosti – 1- krát

          8.       Preukázanie zručností s využitím viacerých nástrojov pri spracovaní závereč. projektu – 1-krát

          9.       Preukázanie zručností samostatnej práce s počítačom a so súbormi

          Voliteľná časť:

          1.     Domáce úlohy – samostatné skúmanie rôznych nástrojov pri spracované informácií

          5. UČEBNÉ ZDROJE:

          A. Blaho, Ľ. Salanci, M. Chalachánová, Ľ. Gabajová: Informatická výchova pre 2. ročník ZŠ, Aitec, 2010

          V kráľovstve počítačov (Pracovný zošit pre 1. stupeň) Bratislava, MAPA Slovakia Plus, s.r.o.

          Program Drawing for Children, Logomotion       

          Program Skicár

          Program Baltík                                                        

          Prezentácie v PowerPointe

          Edukačné DVD a CD (Ferdova matematika, Detský kútik a iné)

          www.alik.cz, www.rexik.zoznam.sk, www.infovekacik.infovek.sk

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          ŠTRUKTÚRA KOMPETENCIÍ ROZVÍJANÝCH VYUČOVANÍM INFORMATICKEJ VÝCHOVY

          POZNÁVACIA

          (KOGNITÍVNA)

          INFORMAČNO – KOMUNIKAČNÁ

          INTERPERSONÁLNA

          INTRAPERSONÁLNA

          Získava základy algoritmického myslenia.

          Vyberať,  hodnotiť  a spracovávať informácie, ďalej ich   využívať vo svojom učení a pri ďalších činnostiach.

          Osvojiť si základy pre efektívnu spoluprácu v skupine.

          Dokázať odhadnúť svoje silné a slabé stránky ako svoje rozvojové možnosti.

          Rozvíjať schopnosť objavovať, pýtať sa, hľadať odpovede, ktoré smerujú k systematizácii poznatkov.

          Vedieť používať vybrané informačno-komunikačné technológie a výučbové programy pri vyučovaní a učení sa.

          Kooperovať v skupine.

          Vytvárať základy k pozitívnemu seba obrazu a sebadôvere.

          Na úrovni primeranej veku vedieť zvoliť postupy riešenia úlohy.

          Ovládať základy potrebných počítačových aplikácií

          Uvedomovať si význam pozitívnej sociálno-emočnej klímy v triede a svojim konaním prispievať k dobrým medziľudským vzťahom.

          Dokázať primerane veku odhadnúť dôsledky svojich rozhodnutí a činov.

          Vedieť o rizikách spojených s využívaním internetu a IKT.

          Dokázať primerane veku komunikovať pomocou elektronických médií.

           

          Uvedomovať si rozdiel medzi reálnym a virtuálnym svetom.

           

          Dokázať aktívne vyhľadávať informácie v internete.

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          OBSAH PREDMETU 2. ROČNÍKA

           

          TEMAT.

          OKRUH

          OBSAH

          (OBSAHOVÝ ŠTANDARD)

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          (VÝSTUPY)

          PRIEREZ. TÉMY A  MEDZIPR. VZŤAHY

          ČAS. DOT

          INFORMÁCIE OKOLO NÁS

          (16 HODÍN)

          Základné postupy pri práci s textom

          Ukladanie rôznych informácii  (text) do súborov (v grafickom editore)

          • Jednoduché nástroje na úpravu textov (v grafickom editore) – veľkosť, farba, hrúbka písma

          • Dodržiavanie základných zásad písania textu

          • vie samostatne napísať, prepísať jednoduchý text

          • vie upravovať text – kopírovanie, mazanie, presúvanie

          • vie upraviť veľkosť písma, typ písma, farbu písma

          • vie používať nástroje na úpravu textov

          • učí sa zásady správneho písania klávesnicou – medzera za slovami, veľké písmená, malé písmená, dĺžne, mäkčene

          OSR

          cvičenie zručnosti pri riešení problému, zodpovednosť za svoje konanie

          OZO

          správne držanie tela, poriadok pri práci

           

          16

           

          Prvé zručnosti pri kreslení v grafickom prostredí a spracovávanie grafických informácií

          • Základy kreslenia v grafickom prostredí (kreslenie voľnou rukou)

          • Používanie jednoduchých nástrojov (ceruzka, štetec, guma, paleta, výplň, pečiatky a pod.)

          • Kombinácia textu a obrázka

          • Úprava obrázkov (kopírovanie, otáčanie)

          • vie sa orientovať v prostredí jednoduchého grafického editora

          • vie porovnať dva grafické editori

          • vie samostatne pracovať s jednotlivými nástrojmi v grafickom editore

          • vie samostatne, ale i podľa návodu nakresliť obrázok s využitím nástrojov

          • vie samostatne s obrázkom pracovať a používať operácie (kopírovanie, prilepenie, otáčanie, prevrátenie)

          • vie nakresliť obrázok pomocou geomet. tvarov

          • vie vytvoriť menovku, príbeh, obrázkové vysvedč., rozprávku

          OSR

          pozorovanie,

          spolupráca vo dvojici, rozvoj osobnostných vlastností

          DOV

          bezpečne na ceste

          ENV

          význam vody pre rastliny a živočíchy, pomoc zvieratám

          MDV

          príspevky do školského časopisu

           

          Pomocou IKT realizovať čiastkové úlohy a výstupy z vyučovania

          • Prezentovať výsledky

          • vie samostatne prezentovať pred spolužiakmi svoju prácu

          • vie pracovať samostatne ale aj  v skupine na projekte

          TBZ + MDV

          prezentácia svojej práce na verejnosti

           

           

          KOMUNIKÁCIA PROSTREDNÍCTVOM IKT

          (6 HODÍN)

          Práca s elektronic. poštou

          • Vytvorenie, posielanie a prijímanie správ (spolužiakom, učiteľke, rodičom)

          • Bezpečné a etické správanie v e-mailovej komunikácii (ochrana osobných údajov)

          • s pomocou učiteľa si vie založiť vlastnú e-mailovú schránku

          • vie posielať a prijímať e-maily

          • je oboznámený s nebezpečenstvom zverejňovania vlast. údajov

          OZO

          výchova k bezpeč. správaniu sa

          OSR

          pravidlá správnej  komunikácie

          6

           

          Spôsob a mechanizmy vyhľadávania informácií na internete

           

          • Detské webové stránky (omaľovánky, online kry, rozprávky)

          • Školské webové stránky

          • vie napísať v správnom tvare internetovú adresu webovej stránky

          • vie pracovať s jednod.hrami ovládateľnými myšou a kl.

          • vie si samostatne spustiť hru z internetu

          MDV

          využitie internetu vo vyučovaní

          OSR

          spolupráca

           

          Bezpečnostné riziká pri práci s internetom

          • Zásady správania sa na portáloch

          • Základy netikety na internete

          • vie rozpoznať vhodné detské webové stránky – vzdelávacie, zábavné, náučné

          • je oboznámený s neblahým vplyvom nevhodných stránok

          MDV

          negatívne a pozitívne vplyvy médií

           

          POSTUPY, RIEŠENIE PROBLÉMOV, ALGORITMICKÉ MYSLENIE

          (4 HODINY)

          Skladanie podľa návodu v detskom programovacom jazyku

          • Skladanie scény pomocou malých obrázkov (ikon) – prilepenie, odstraňovanie, kopírovanie obrázkov

          • získava základy algoritmického myslenia – príkazy v priamom režime

          • riešiť jednoduché algoritmy v detskom programovacom prostredí

          • vie skladať scény pomocou malých obrázkov (ikon) – prilepenie, odstraňovanie, kopírovanie obrázkov

          OSR

          kamarátstvo a vzájomná pomoc, organizácia vlastného času

          4

           

          PRINCÍPY FUNGOVANIA IKT

          (5 HODÍN)

          Možnosti vstupných a výstupných zariadení

          • monitor, tlačiareň, myš, klávesnica, reproduktory, slúchadlá

          • vie vymenovať základné časti počítača

          • vie samostatne zapnúť a bezpečne vypnúť počítač

          • vie pracovať s myšou, klávesnicou, chápe rozdiel medzi ťahaním a klikaním myšou, pozná rozdiel medzi dvojklikom a jedným kliknutím

          • s pomocou učiteľa vie používať tlačiareň

          • vie pracovať so slúchadlami (zap., hlasitosť)

          OZO

          bezpečnosť pri používaní elektrospotrebič.

          OSR

          rozvoj schopnosti poznávania

          5

           

          Základné zručnosti pri práci so súbormi a priečinkami

          • Vytváranie priečinkov, ukladanie súborov do priečinkov

          • vie vytvoriť nový priečinok so svojim menom

          • vie uložiť súbor (obrázok) do priečinka

          OZO

          poriadok pri práci, čistota

           

          INFORMAČNÁ SPOLOČNOSŤ

          (2 HODINY)

          Využitie IKT v bežnom živote

          • Vzdelávacie progr. a hry v škole

          • Vzdelávacie progr. a hry vo voľnom čase

          • vie spúšťať výukové programy a hry

          • vie narábať s multimediálnou informáciou – prehrať video, zvuk, spustiť, zastaviť

          OSR

          organizácia vlastného času, zodpovednosť za svoje konanie

          2

           

          Zodpovedné používanie interaktívnych médií

          Zásady správania sa na internete (bezpečnosť počítača, správne používanie hesiel)

          • je oboznámený so zásadami správania sa na internete

          OZO

          výchova k bezpečnému správaniu sa

           

           

           

           

           

          OBSAH PREDMETU 3. ROČNÍKA

           

          TEMAT.

          OKRUH

          OBSAH (OBSAHOVÝ ŠTANDARD)

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          (VÝSTUPY)

          PRIEREZOVÉ TÉMY

          ČAS.

          DOT.

          INFORMÁCIE OKOLO NÁS

           

          Základy práce s grafickým editorom

          Žiak vie samostatne pracovať s jednotlivými nástrojmi v grafickom editore, samostatne, ale aj podľa návodu nakresliť obrázok, vytvoriť návod a využiť jednotlivé nástroje. Obrázok vie uložiť a otvoriť.Upravuje a dotvára fotografie v graf. editore.

          OSR

          cvičenie zručnosti pri riešení problému, zodpovednosť za svoje konanie

          TBZ

          Vytvoriť projekt a prezentovať ho

          MDV

          príspevky do školského časopisu

          TBZ + MDV

          prezentácia svojej práce na verejnosti

          8

          Základy práce s textovým editorom

          Pracuje s textom – napísať alebo prepísať text, uložiť a otvoriť, uprovovať, kopírovať, mazať, presúvať, upravovať text. Vie vytvoriť pozvánku, oznam, plagát.

          Základy práce s mutimédiami

          Žiak vie narábať s multimediálnou informáciou, prehráva zvuk, spustí a zastaví zvuk, pracuje s multimediálnym softvérom.

          KOMUNIKÁCIA PROSTREDNÍCTVOM IKT

          Internet

          Žiak vie porozumieť odkazom, pohybovať sa po stránkach, vyhľadávať obrázky na Internete a upravuje ich vo vhodnom prostredí, nájsť a prečítať informáciu a stiahnuť hru z webu.

          OZO

          výchova k bezpeč. správaniu sa

          OSR

          pravidlá správnej komunikácieMDV

          využitie internetu vo  vyučovaní

          8

          POSTUPY, RIEŠENIE PROBLÉMOV, ALGORITMICKÉ MYSLENIE

          Skladanie podľa návodu v detskom programovacom jazyku

          Riešiť jednoduché algoritmy v detskom programovacom prostredí, skladať scény pomocou malých obrázkov (ikon) – prilepenie, odstraňovanie, kopírovanie obrázkov.

          Pracovať s návodmi, popisovať  návod pomocou obmedzenej množiny slov, zostavovať pravidlá správania sa objektov.

          OSR

          kamarátstvo a vzájomná pomoc, organizácia vlastného času

          8

           

          PRINCÍPY FUNGOVANIA IKT

          O počítači

           

          Základné pravidlá správania sa v učebni

           

          Ovládanie počítača

          Dodržiavať zásady správneho sedenia pri PC, vymenovať základné časti PC, poznať niektoré prídavné zariadenia a ich využitie. Dokumenty vyhľadať, uložiť a otvoriť. Minimalizovať, maximalizovať a zatvoriť pracovné okno. Dokument vytlačiť na tlačiarni. Spustiť CD a DVD.

          Dodržiavať hygienické pravidlá.

          OZO

          bezpečnosť pri používaní elektrospotrebič.

          OSR

          rozvoj schopnosti poznávania

          MDV

          Spoznávanie nových programov

          4

          INFORMAČNÁ SPOLOČNOSŤ

          Základné pravidlá práce na Internete

           

          Možnosti uplatnenia počítača v živote

          Poznať základné pravidlá práce s Internetom, pochopiť základné autorské práva pri kopírovaní textu, obrázkov, hier, CD...

          Spoznať možnosti uplatnenia počítača v bežnom živote.

           

           

          OSR

          rozvoj schopnosti poznávania

          MDV

          autorské právo

           

          5

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          OBSAH VYUČOVANIA A CIEĽOVÉ POŽIADAVKY NA VEDOMOSTI A SCHOPNOSTI ŽIAKOV  4. ROČNÍKA

           

          TÉMA

          OBSAHOVÝ ŠTANDARD

          VÝSTUPOVÝ ŠTANDARD

          INFORMÁCIE OKOLO NÁS – 16 HODÍN

           

          GRAFICKÝ EDITOR

          Zásady kreslenia v grafickom editore

          Vedieť sa orientovať v prostredí jednoduchého grafického editora.

          Vedieť nakresliť obrázok pomocou geometrických tvarov.

          Nástroje grafického editora

          Vedieť využívať nástroje pre úpravu obrázka – kopírovanie, prilepenie, otáčanie. Samostatne nakresliť obrázok na základe určitých požiadaviek.

          Vložiť nadpis do obrázka.

           Obrázok samostatne vytlačiť na tlačiarni.

          TEXTOVÝ EDITOR

          Zásady písania písmen na klávesnice

          Dodržiavať zásady správneho písania klávesnicou – medzera za slovom, malé a veľké písmeno, písmena s diakritikou, interpunkčné znamienka.

          Práca s textom

          Vedieť upraviť veľkosť, typ, farbu písma. Vedieť samostatne napísať a prepísať jednoduchý text. Samostatne text uložiť a otvoriť.

          Kombinácia textu a obrázka

          Vedieť vložiť obrázok do textu cez schránku a zo súboru.

          PREZENTAČNÝ SOFTVÉR

          Zásady tvorby prezentácií

          Vedieť sa orientovať v prostredí prezentačného softvéru.

          Vedieť vložiť snímku, vedieť nastaviť pozadie a o rozloženie snímky.

           

          Vkladanie obrázku do prezentácie

          S pomocou učiteľa vložiť obrázok do prezentácie a doplniť krátky text.

          Nastavenie jednoduchej animácie obrázku.

          S pomocou učiteľa vedieť nastaviť animáciu obrázku.

          Vedieť spusti prezentáciu na klikanie myšou.

          PRINCÍPY FUNGOVANIA IKT – 5 HODÍN

           

          ZÁKLADNÉ PERIFÉRNE ZARIADENIA

          Klávesnica, myš.

          Vymenovať z akých základných častí sa skladá počítač.

          Vedieť minimalizovať a maximalizovať pracovné okno, zatvoriť ho.

          Poznať funkcie ďalších kláves na klávesnici .

          DIGITÁLNY FOTOAPARÁT

           

          Samostatne vytvoriť fotografiu.

          S pomocou učiteľa preniesť fotografiu do počítača.

          UKLADANIE INFORMÁCIÍ

          Súbory, priečinky

          Samostatne vedieť pomenovať súbor a uložiť ho do príslušného priečinka.

          Vedieť premenovať priečinok, odstrániť.

          Vedieť uložiť súbor na USB kľúč, otvoriť súbor z neho.

          KOMUNIKÁCIA PROSTREDNÍCTVOM IKT – 4 HODINY

           

          INTERNET

          Internet

          Vytvoriť základnú a veku primeranú predstavu o fungovaní internetu. Vedieť sa samostatne orientovať v hypertextoch na internete.

           

          Webové stránky

          Vedieť si samostatne prečítať informáciu na internete.

          Vedieť používať vyhľadávač na vyhľadávanie informácií na internete.

          Vedieť využívať kľúčové slová pri vyhľadávaní na internete.

          Vedieť  uložiť obrázok z internetu a veku primerane poznať  zásady autorských práv.

          S pomocou učiteľa overovať pravdivosť informácií.

          E-MAILOVÁ KOMUNIKÁCIA

          E-mail

          Porozumieť pojmu e-mailová komunikácia.

          Vedieť poslať e- mail spolužiakovi a učiteľovi.

          Vedieť prečítať e-mail .

          Poznať  základné etické zásady v e-mailovej komunikácii.

          POSTUPY, RIEŠENIE PROBLÉMOV, ALGORITMICKÉ MYSLENIE – 6 HODÍN

           

          NÁVODY

          Postupy

          Hry na jednoduché zašifrovanie slova.

          ALGORITMY A PROGRAMY

          Režim programovať – začiatočník

          Získať základy algoritmického myslenia.

          Poznať a vedieť použiť príkazy v prostredí Baltík 3. Vedieť vo svojich programoch využívať blok príkazov. Samostatne vytvoriť program na základe požiadaviek učiteľa.

          Vedieť využívať príkaz rýchlosť.

          Vedieť samostatne načítať scénu do programu.

          Vedieť použiť jednoduché animácie v programe.

          Nahrávanie zvuku.

          Vkladanie zvuku.

          INFORMAČNÁ SPOLOČNOSŤ – 2 HODINY

           

          BEZPEČNOSŤ NA INTERNETE

          Bezpečne na internete

          Rozpoznať vhodné detské webové stránky. Poznať zásady bezpečného správania sa na internete.